Bildet mitt
Tønsberg, Vestfold
I denne bloggen kommer jeg til å skrive om alt fra dagligdagse ting jeg finner finurlige og rare, til politikk, trening og miljø. Du kommer nok til å finne et stor sprik mellom temaene, men det er det som interesserer og opptar meg, som vil oppta denne bloggen.

søndag 13. desember 2009

miljøengasjement

Hva er det som gjør at ikke alle kan klare å bry seg litt? Bare litt? Jeg skal jo ikke nekte for at det beste hadde vært om alle kunne bry seg masse, men jeg skjønner at jeg ikke kan forlange dette av noen. JEG kan ikke forlange det, men om ikke alle kan bry seg litt, så blir det forhåpentligvis lovpålagt å bry seg, lovpålagt å handle. Høyere avgifter i håp om å begrense. Polene ser ut til å smelte mye fortere enn anntatt, dette kan føre til flere og større oversvømmelser. Mange mange mennesker kan komme til å miste hus og hjemsted i store flomkatastrofer. Hvordan kan andre mennesker bare sitte å se på at dette skjer uten å bry seg? "Det rammer ikke meg, hvorfor skal jeg bry meg?", "Når det faktisk blir katastrofalt lever ikke jeg lenger."


Jostein Gaarder skrev i en kronikk tidligere i høst at vi burde bevare jorden etter den gyldne regel; "vær mot andre som du ønsker at andre skal være mot deg". Han skrev videre at dette burde være en selvfølge så selvfølgelig at man ikke burde være nødt til å overbevise mennesker om at vi burde forlate jorden slik den ble gitt til oss. Mange mennesker oppfører seg som om vi eier jorden og kan bruke den som vi selv ønsker. Mange tenker ikke engang over at vi burde være ydmyke for at vi får leve og låne jorden og nyte av alt det fantastiske av natur, mat, kultur og andre mennesker. Som mennesker er vi øverst på næringskjeden, dette er ganske grunnleggende økologi. For at vi skal klare oss er vi avhengig av alle de andre artene vi har under oss i næringskjeden. Jeg tror de fleste skjønner hvor jeg vil hen med dette, men jeg vil allikevel skrive det så tydelig som mulig. Når artene under oss dør ut på grunn av forurensninger og globaloppvarming, så vil dette til syvende og sist gå utover oss selv. Det er mange mange tusen ting vi kan gjøre for å lette vår egen samvittighet, handle bærekraftig, handle miljøvennlig, forurense litt mindre. Begynn i dag! Trenger du noen tips til hva du kan gjøre kan du gå inn på en gruppe på facebook som heter "Bruk hodet, vi har bare en klode!" Der inne vil du finne mange gode tips til hverdagslige handlinger, andre engasjerte mennesker, og enda flere linker til nettsteder hvor du kan lese deg klokere, bli kjent med mer miljøvennlige merker, og tips til etisk forbruk.

Tenk globalt, handle lokalt!
Bildene er søkt frem med google

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar