Bildet mitt
Tønsberg, Vestfold
I denne bloggen kommer jeg til å skrive om alt fra dagligdagse ting jeg finner finurlige og rare, til politikk, trening og miljø. Du kommer nok til å finne et stor sprik mellom temaene, men det er det som interesserer og opptar meg, som vil oppta denne bloggen.

mandag 11. januar 2010

Rettferdig og miljøvennlig

Ja, nå må jeg ha et innlegg igjen som handler om tema miljøvennlig. Jeg liker å tenke miljøvennlig og handle miljøvennlig. Liker også å fortelle om det og kanskje klare å påvirke andre til å tenke og handle litt mer miljøvennlig enn de gjør i dag. Først vil jeg si litt om å kjøpe økologiske varer. Det de fleste har lagt merke til er at økologiske varer og Fairtrade varer koster noen kroner mer enn alternativene, men dette er kroner man burde avse synes nå jeg. Økologiske varer er først og fremst produsert på naturens premisser. Altså det er produkter av et selvbærende og balansert økosystem som skal baserest mest mulig på lokale og fornybare ressurser. Ingen bruk av plantevernmidler og syntetisk gjødsel. Om du ønsker å lese deg opp på mer om økologiske produkter, og hvorfor det er sunnere for oss og bedre for miljøet å spise disse, kan du gå inn på kolonihagen sine sider: http://www.kolonihagen.no/

Jeg ønsker også å rette oppmerksomheten mot rettferdige produkter. Mange vet enda ikke hva det vil si at en vare er merket med fairtrade. Trykker du på fairtrade vil du komme direkte inn på nettsiden til fairtrade som handler om hva de jobber for. For å si dette kortfattet handler det om å gi bønder og plantasjer i utviklingsland en rettferdig råvarehandel. Hver gang du handler et produkt med dette merke er du med på å gi bønder og plantasjearbeidere i sør bedre leve- og arbeidsforhold.


De internasjonale Fairtrade-standarene for rettferdig handel og bærekraftig produksjon dreier seg kort oppsummert om:

->rettferdig råvarebetaling som dekker produksjonskostnader og helst gir et lønnsoverskudd.
->langsiktige handelsavtaler som gir forutsigbarhet rundt inntekt.
->beskyttelse av miljøet og forbedring av bøndenes og arbeidernes arbeidsforhold.
->demokratiske prosesser og medbestemmelsesrett på arbeidsplassen, med et spesielt fokus på å styrking av kvinners posisjon.

Bare se så mye man kan finne av varer i disse merkene, dette er produkter jeg fant i kjøleskapet og på kjøkkenbenken min nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar