Bildet mitt
Tønsberg, Vestfold
I denne bloggen kommer jeg til å skrive om alt fra dagligdagse ting jeg finner finurlige og rare, til politikk, trening og miljø. Du kommer nok til å finne et stor sprik mellom temaene, men det er det som interesserer og opptar meg, som vil oppta denne bloggen.

tirsdag 5. januar 2010

Sunnhet

Hvorfor er det for enkelte så vannskelig å kunne spise sundt og ville behandle kroppen sin kun på den beste måten? Pappa nevner hver gang han spiser brokkoli at det finnes mennesker der ute som mangler et gen for å like brokkoli, og at det er helt sant, han har lest det et sted. Jeg for min del har engang hørt at barn ikke liker smaken av kokte grønnsaker så derfor er det bedre å servere barn rå grønnsaker. Har jo fått med meg et par eller fler episoder av programmer som The Biggest Looser, feite og slanke mennesker som skal bytte diett, og andre som bare skal endre livsstil. Og når de ser et bord dekket over evne med donuts, pommes frites, pizza, hamburgere, fete pasta retter, brus, mer kaker, så blir de rett og slett fristet til å ta en bit eller ti. Men når ernæringseksperten viser frem et bord dekket til randen med ferske grønnsaker og frukt man bare kan drømme om, da rynker de på nesa. Hvorfor? Er det vaner, gener, destruktiv oppførsel ovenfor egen kropp? Personlig har jeg mareritt når det kommer til kokte gulerøtter. Kan spise så mange jeg bare orker rå, men kokte skal jeg ha meg frabedt. Her er et lite bilde til inspirasjon, fra frokosten min.
Må bare føye til at jeg synes ikke sunnhet er om man overdriver, og jeg synes heller ikke at man alltid skal ha fokuset på vekttap. Se på det som en invistering i god helse, lengre liv, bedre fysisk form, mer energi. Det kan ofte skje at man snakker med venner om trening og kosthold også hører man i ny og ne en kommentar om at "Jeg er fornøyd sånn kroppen min er jeg, gidder ikke svette og slite masse for at andre skal synes jeg ser bra ut, da får jeg heller ha disse håndtakene". Jeg synes det er synd og trist at det så ofte er vekttapet som skal være gevinsten med trening og riktig kost. Tror nemlig det at om man snur perspektivet litt så kanskje flere hadde sett verdien av dette. For min egen del trenger jeg fysisk aktivitet for å føle meg bra tvers igjennom, humør, sinn og sjel, energi. Det er ingenting som er bedre enn å få brukt kroppen skikkelig, svette ut!

4 kommentarer:

  1. Pappaen din har nok rett. Noen (som oss) mangler et gen for å like brokkoli. Selv sier min far at grønnsaker er djevelens verk. Jeg tror jeg ble spart for mange traumer i min barndom. Hilsen Emma, din største fan :)

    SvarSlett
  2. Haha! Du er nok min første fan også :D

    SvarSlett
  3. HURRA!! :D Takk for at du er min første og største fan! dette kan ikke bli annet enn bra!

    SvarSlett